wtorek, 13 sierpnia 2013

Macedonia, Ohrid

Piękne miasto Ohrid leży na wzgórzach nad zatoką jeziora Ochrydzkiego. Pełne jest zabytków z początku tysiąclecia a nawet dużo starszych.
Jest tu między innymi starożytny amfiteatr rzymski w idealnym niemal stanie, bogato zdobione cerkwie, pozostałości wczesnochrześcijańskich bazylik, mozaiki z IV w. Starymi uliczkami można spacerować beż końca natykając się co chwilę na stare budynki czy przepiękne elementy dekoracyjne.
Jak w każdym takim mieście jest i deptak, zapełniający się wieczorami turystami. Jest też dzielnica turecka, która z racji nietypowych domów o orientalnym charakterze oraz knajpkami z tureckim jedzeniem cieszy się wielka popularnością.

Nam brakło czasu by wszystko odwiedzić, pozostał niedosyt... A to oznacza, że możliwa będzie jeszcze podróż w tamtym kierunku.

Cerkiew św. Jana Kaneo

Amfiteatr rzymski - niektórzy mieli stałe miejsca, podpisane inskrypcjami

Cerkiew św. Zofii - freski z XI w.

Fragment mozaiki z wczesnochrześcijańskiej bazyliki z IV-VI w.

1. Cudne! Napisz coś więcej o tej podróży. Jechaliście samochodem czy to "zorganizowany" wyjazd?

1. Jechaliśmy samochodem w czwórkę, ja,Łukasz, mój brat z dziewczyną. Wszystko na luzie, zatrzymywaliśmy się gdzie nam się spodobało, nie spieszyliśmy się ze zwiedzaniem, dużo czasu spędzaliśmy nad wodą i korzystaliśmy z lokalnej kuchni, próbując smakołyków macedońskich. Nocleg znaleźliśmy od razu u tamtejszych gospodarzy...i tak to mniej więcej wyglądało:-)

2. Super! Jak będę planować wyjazd to wiem do kogo się zwrócić o rady :)

2. Po tych zdjęciach wnioskuję,że raczej nie był to wyjazd grupowy....na taką spontaniczność fotograficzną potrzeba chwili spokoju i beztroski zapewne ;).Też bym tak chciała zwiedzać takie miejsca bez pośpiechu... ;)

1. Tak, to był wyjazd w cztery osoby, mieliśmy przewodnik po Macedonii, mniej więcej wiedzieliśmy co chcieliśmy zobaczyć, ale i tak to miejsce nas zaskoczyło, nie spodziewaliśmy się, że tam jest tak pięknie. Pozdrawiam:-)

3. zawsze wracam od Ciebie z niedosytem, przepiękne zdjęcia, a na żywo wrażenia na pewno niesamowite ;)

1. Cieszę się,że zdjęcia Ci się podobają. To nawet lepiej, że jest niedosyt niż przesyt;-) nie lubię przytłoczyć nadmiarem informacji i zdjęć. Chciałam trochę pokazać ten kraj no i zachęcić, bo tam ciągle jeszcze jest mało turystów.

2. to będę musiała brać przykład i moje trochę okroić ;)

4. Zdjęcia zachwycające, a wasza podróż coraz bardziej mnie inspiruje. :)

1. Może zainspiruje do wyjazdu kiedyś w przyszłości :-)Warto bo bogactwo tego kraju jest ogromne i jeszcze nie docenione.

5. piękne ! jakie kolory ! cerkiew wspaniała - nic tylko planować kolejną podróż ;D
    rozumiem wrażenie niedosytu ;)

1. Może właśnie tam będzie ta następna podróż?:-)Myślę, że znalazłabyś tam spokojne miejsca, bez nadmiaru ludzi, czyste wody jeziora ochrydzkiego i mnóstwo zabytków.

6. Brakuje mi w moich wyjazdach tego spokoju,mam wrażenie że ciągle gonie aby zobaczyć jak najwięcej
    Dziękuję za spacer i pozdrawiam

1. Jest też taka pokusa, by zobaczyć jak najwięcej, ale wtedy nie bardzo się da odpocząć. Czasem więc wolę pozostać gdzieś na dłużej w jednym miejscu. Pozdrawiam:-)

7. Piekne zdjecia, piekne miejsce :)

8. Cerkwie to moje ulubione klimaty. A do tego jeszcze teatr rzymski! Pełnia szczęścia.

1. W cerkwiach, dało się wyczuć specyficzny nastrój, atmosferę...paliły się świece, ludzie przychodzili na krótką modlitwę. A teatr był miejscem otwartym i ciągle żywym, w którym jak dawniej odbywają się koncerty, przedstawienia.

9. Ciekawe,
    fajnie cerkiew w środku wygląda,
    pozdrawiam! :)

1. Tak, zwłaszcza, że jest tak stara i świetnie zachowana, wnętrze robi wrażenie.

10. Piękne zdjęcia ... ale używając nazwy - Macedonia łamiesz serca Grekom ;) Pozdrawiam :)

1. Nie jest to wszystko proste, całe zamieszanie wokół nazwy, problemy z narodowością... na Bałkanach nigdy nie było to proste.

11. Wygląda cudownie i jakie niesamowite światło!

1. Cerkwie są piękne z zewnątrz i wewnątrz, dla mnie była to niezwykła okazja by pobyć w środku tych budowli.

12. Wróciłam do blogowania i odwiedzania moich ulubionych miejsc, a gdy zajrzałam tu i zobaczyłam te piękne zdjęcia zamarzyłam znów gdzieś wyjechać, mimo, że dopiero co rozpakowałam walizki po ostatniej podróży :) Pięknie!

Ściskam, Meg
    www.megulencja.blogspot.be

1. Dziękuję i cieszę się, że podobają ci się zdjęcia z mojej podróży, pozdrawiam :-)

13. Wpadłam przypadkiem i chciałam Ci podziękować, bo oglądając te zdjęcia wróciły wspomnienia z ubiegłorocznych wakacji. Macedonię wspominam niezwykle mile. Wspaniali, sympatyczni mieszkańcy, spokój, cisza, brak pośpiechu, cudne jezioro. Chciałabym tam kiedyś wrócić. A najpiękniejszy widok to Ochryd nocą widziany z przystani :) Pozdrawiam

1. O właśnie, ja też bym tam chciała jeszcze wrócić...tyle pięknych miejsc, dla mnie pobyt tam był za krótki by wszystko sobie na spokojnie obejrzeć. Pozdrawiam ciepło :-)

14. Cudowne miejsce ...stara rzymska prowincja.

1. Mnóstwo historii kryje się w tych murach, kiedyś te miejsca zajmowali rzeczywiście Rzymianie, pozostawili ślady, miedzy innymi świetnie zachowany amfiteatr z wyrytymi na kamiennych siedziskach podpisami.

15. Wspaniałe miejsce! Wszystko co najlepsze do fotografowania w jednym miejscu. Zachwycające widoku, monumentalne budowle i niebanalne detale..
    Sama wróciłam z podróży po Maroku i wciąż jestem duchem i myślami w Afryce.